De verkopen trokken in de tweede helft van het jaar aan dankzij de invoering
van de slooppremie in meer dan tien Europese landen. In de maand december
werden 1,07 miljoen auto’s op kenteken gezet, een stijging van 16 procent.
Vooral in Frankrijk (plus 48,6 procent) werden vorige maand aanzienlijk meer
auto’s aan de man gebracht. Over heel 2009 liet Duitsland, de grootste
automarkt van Europa, de grootste stijging zien met een plus van 23,2
procent.
Keldering Finland en Ierland
In Nederland daalde de autoverkopen vorig jaar met 22,5 procent, maar dat is
nog lang niet zo erg als in Finland en Ierland waar de verkopen kelderden
met respectievelijk 35 en 62 procent. Van de automerken kreeg het Zweedse
Saab, dat al tijden op de rand van de afgrond bungelt, de hardste klappen
met een daling van 59 procent in 2009. Het Zuid-Koreaanse Hyundai deed het
bij de grotere merken vorig jaar het best met een stijging van de verkopen
met 26,6 procent tot bijna 270.000 stuks.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl